Vyhledávání
  • Služby
  • Zákazníci
  • Sběrné dvory a provozovny
  • O společnosti
Vyhledávání
O dálnice a silnice I. třídy se v zimě nově starají i soukromé firmy

O dálnice a silnice I. třídy se v zimě nově starají i soukromé firmy

O dálnice a silnice I. třídy se v zimě nově starají i soukromé firmy

6/12/2017
Pavla Ivácková, tisková mluvčí společnosti AVE CZ

6. prosince 2017 – Přes 804 milionů korun ušetří stát díky veřejné soutěži na zimní údržbu silnic I. třídy.

V tendru s předpokládanou cenou téměř 8,5 miliardy korun, který na následujících osm let vypsalo Ministerstvo dopravy, uspěly soukromé firmy i krajské správy údržby silnic.

V letošním roce došlo poprvé k velké změně v oblasti zimní údržby dálnic a silnic I. třídy. Doposud se o údržbu automaticky staraly krajské správy údržby silnic (SÚS), letos poprvé vstupují na scénu na základě výběrového řízení i soukromé firmy. V pěti oblastech vyhrály výběrové řízení opět SÚS, musely jít ale s cenou výrazně dolů. Ve zbylých devíti oblastech uspěly soukromé firmy. Většinou v konsorciích sdružujících několik společností, v některých krajích se staly součástí konsorcia i krajské správy údržby silnic, takže o silnice se starají i nadále.

Důležité je, že stát díky výběrovému řízení ušetřil přes 800 milionů korun. V systému ani četnosti údržby se přitom nic nemění, výjezdové časy i ostatní podmínky, za kterých musejí firmy začít silnice ošetřovat, zůstávají stejné jako v minulosti. Řada společností nakoupila díky tendru novou techniku, takže se o silnice starají moderní vozy.

 „Do nové, moderní techniky jsme nainvestovali desítky milionů korun – na pokyn dispečerů je připraveno vyjet celkem 54 moderně vybavených vozů. Ty jsou vybaveny GPS, takže dispečeři mají neustálý přehled, kde se pohybují, dokážeme přesně monitorovat i to, kolik soli a inertního materiálu na jednotlivých úsecích vysypaly, a celý proces přizpůsobit aktuální situaci. Díky tomu nesolíme víc než je nutné, šetří se náklady a zimní údržba je maximálně efektivní,“ říká Pavla Ivácková, mluvčí společnosti AVE CZ, která se nově o zimní údržbu v několika krajích stará.

Údržbové vozy vyjíždí do 30 minut od zjištění závady

Jak má zimní údržba vypadat a v jakých časových limitech musí být provedena, přesně specifikuje zákon o pozemních komunikacích. Od okamžiku, kdy je zjištěn problém ve sjízdnosti vozovky, musejí údržbové vozy do 30 minut vyrazit k zásahu. Na ošetření a zajištění sjízdnosti dálnice pak mají lhůtu dvě hodiny, v případě silnic I. třídy je tato lhůta tříhodinová.

„Zimní údržbu zajišťujeme podle schváleného plánu a přesně podle toho, jak nám ukládá zákon a smlouva uzavřená s Ředitelstvím silnic a dálnic. Dispečeři čtyřiadvacet hodin denně monitorují a vyhodnocují stav vozovek. Klíčové jsou pro ně předpovědi meteorologů, radary, hlášení z meteostanic a sledování kamerového systému. Jakmile zjistí potenciální problém, okamžitě vysílají k zásahu posypové vozy,“ vysvětluje Pavla Ivácková.

I ošetřené vozovky mohou namrzat

Přestože jsou vozovky ošetřeny, mohou v zimním období namrzat. Týká se to především mostních konstrukcí, které v zimním období rychle promrzají a námraza se na nich tvoří mnohem častěji než na běžném úseku silnice.

„Řidiče na nebezpečné úseky, kde je zvýšené riziko vzniku námrazy, upozorňuje dopravní značení a speciální modré směrové sloupky. I když je vozovka ošetřená, může být kluzká. Apelujeme na řidiče, aby s tímto rizikem počítali a přizpůsobili tomu styl jízdy,“ uvádí Pavla Ivácková.

Soukromé firmy mají s údržbou mnoho zkušeností

Jednou z firem, která v tendru uspěla, je společnost AVE CZ. Ta se v letošním roce nově stará o více než 1 300 kilometrů silnic nejvyšší kategorie. Soutěž vyhrála celkem v šesti krajích – v Karlovarském, Libereckém, Moravskoslezském, Olomouckém, Zlínském a Středočeském, který je navíc rozdělený na dvě oblasti. Ve všech krajích se bude o vozovky starat v konsorciu s dalšími firmami. Smlouvy s Ministerstvem dopravy uzavřely společnosti do roku 2025.

„S údržbou komunikací I. třídy máme mnohaleté zkušenosti ze Středočeského, Libereckého, ale i Zlínského kraje, kde jsme v roce 2013 vyhráli pilotní tendr Ministerstva dopravy. Ten měl prověřit, zda bude zimní údržba se soukromými firmami fungovat a zda může stát ušetřit. Vše proběhlo bez problémů a ukázalo se, že stát veřejnou soutěží ušetří 20–30 % vynaložených prostředků, protože soukromé firmy pracují efektivněji,“ říká Pavla Ivácková.

 

Pavla Ivácková
tisková mluvčí
Tel.: 739 320 268
Email

Další články na téma

Další články na téma

AVE podpořilo osmý ročník běhu PanorKROS

AVE podpořilo osmý ročník běhu PanorKROS

12/3/2025
V neděli 9. března 2025 se v lesích okolo Valchy poblíž Plzně uskutečnil již osmý ročník legendárního krosového běhu PanorKROS, který pořádá sportovní klub 321start.
AVE se zapojilo do unikátního edukativního projektu „Příběh odpadkového krále“

AVE se zapojilo do unikátního edukativního projektu „Příběh odpadkového krále“

9/3/2025
Třídění odpadu a ochrana životního prostředí by měla být součástí každodenního života rodičů, ale také dětí. Ne nadarmo se říká, co se v mládí naučíš, ve stáří najdeš.
Kurzy bezpečné jízdy pro zaměstnance AVE

Kurzy bezpečné jízdy pro zaměstnance AVE

3/3/2025
Bezpečnost na silnicích je nejen povinnost – je to odpovědnost nás všech. Ať už jde o každodenní dojíždění do práce, nebo o služební cesty, správné a bezpečné chování za volantem může mít zásadní vliv na naše životy.
Vizionářská technologicko-vzdělávací konference spojila vzdělávání, sociální péči  a technologie budoucnosti

Vizionářská technologicko-vzdělávací konference spojila vzdělávání, sociální péči a technologie budoucnosti

10/2/2025
Čáslav, 10. února 2025 – Čáslav hostila unikátní technologicko-vzdělávací konferenci „XR Čáslav“. Akce spojila odborníky z oblastí vzdělávání, sociální péče, municipalit, umělé inteligence (AI) a XR technologií (virtuální a rozšířená realita).
Novoroční pochvala posádky z Třebíče

Novoroční pochvala posádky z Třebíče

14/1/2025
Potkat v ulicích města Třebíč svozový vůz, který sváží komunální odpad a udržuje ulice města čisté, není nic neobvyklého. Nicméně na tento vůz nedočkavě čeká nejedno malé dítě s radostí v očích.