Výroky paní starostky Burešové, kterými v médiích prezentuje změny ve svozu odpadu v Doksech, jsou zavádějící a poškozují dobré jméno naší společnosti.
Výroky paní starostky Burešové, kterými v médiích prezentuje změny ve svozu odpadu v Doksech, jsou zavádějící a poškozují dobré jméno naší společnosti. Doposud jsme nedostali prostor se k celé záležitosti vyjádřit, prezentováno bylo pouze stanovisko starostky.
Paní starostka hovoří o šikaně a mimo jiné vyčítá naší společnosti neochotu dohodnout se na podmínkách výhodných pro město. Jakožto hlavní představitelka města by měla vědět a akceptovat, že mezi městem, které je veřejným zadavatelem, a svozovou firmou není možné domlouvat podmínky ani prodloužit stávající smlouvu.
Vše podléhá zákonu o veřejných zakázkách a naše společnost se striktně drží podmínek, které nám ukládá zákon a smlouva podepsaná s městem na základě výběrového řízení. Město si může nastavit podmínky výběrového řízení tak, aby přesně odpovídaly jeho požadavkům.
Naše společnost vyhrála výběrové řízení, které se týkalo období od 1. 2. 2013 do 31. 1. 2020. Zadávací dokumentaci připravovalo město Doksy, my jsme jednotlivé úkony prováděli a poté i fakturovali přesně podle podmínek výběrového řízení a následně podepsané smlouvy. Celých těchto sedm let jsme nenavyšovali ceny.
Svoz odpadu (doprava) byl řešen paušální částkou, stejně byl řešen i výsyp všech vystavených označených nádob. Za každou vysypanou nádobu pak byla fakturována ještě paušální částka za skládkovné, fakturovaly se pouze skutečně vysypané nádoby. Další položkou byl pronájem nádob – podmínky výběrového řízení zahrnovaly také dodání nových nádob na směsný i tříděný komunální odpad.
Paní starostka uvedla, že Doksy převyšují množstvím odpadu na osobu celorepublikový průměr a že ho chce snížit změnou svozu odpadu. Toto číslo (346 kg na osobu) se odvíjí od skutečnosti, že Doksy jsou rekreační oblastí a většina živnostníků zde nemá smlouvu na odvoz, případně mají zasmluvněné pouze malé nádoby s malou četností svozu a odpad, který jim vzniká při podnikání, řeší přes obecní svoz. Na tento problém jsme zástupce města několikrát upozorňovali a navrhovali, aby město provádělo kontrolu živnostníků, jelikož se v obecních nádobách nachází živnostenský odpad.
Růst cen svozu odpadu se týká celé ČR, hlavním faktorem je obecný nárůst mezd, zejména pak minimální a zaručené mzdy, která je pro toto odvětví podstatná. Do vyšších cen se rovněž promítá skutečnost, že za vytříděný papír a plast se v současné době musí zpracovatelům platit, a to dokonce více, než činí poplatek za skládkování komunálního odpadu. Snaha třídit odpad ze strany města je tedy určitě žádoucí, ale informace, že za to město něco obdrží, je zavádějící a iluzorní.
Co se zmíněných problémů se sběrným dvorem týče, nemá s nimi společnost AVE CZ nic společného. Dvůr provozovalo město posledních sedm let samo, AVE pouze pronajímalo městu nádoby a kontejnery a na výzvu odváželo plné kontejnery. Skutečnost, že město nemělo o fungování sběrného dvora přehled a byla to dle slov starostky „jejich černá díra“, je plnou odpovědností vedení města.
Systém nakládání s odpadem ve městě Doksy podle našeho názoru funguje dobře, což se bohužel nedá říct o jiných oblastech veřejného života města souvisejících s turistickým ruchem, jako je například údržba komunikací a veřejných prostranství. Otevřenému dialogu s paní starostkou se samozřejmě nebráníme.
Pavla Ivácková, tisková mluvčí
AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o.
pavla.ivackova@ave.cz